Bóg

Istnienie Boga


Istnienie Boga można poznać w sposób naturalny i nadnaturalny.

Istnienie Boga można poznać samym rozumem ze stworzeń, o czym mówi Sobór Watykański:

“Święta matka, Kościół, wierzy i uczy, że Boga (…) naturalnym światłem rozumu ludzkiego, z rzeczy stworzonych, na pewno można poznać.”

Sobór Watykański, sesja 3

Sobór orzeka dogmatycznie, że nie jakieś nieokreślone, panteistyczne bóstwo ze światem utożsamione rozum ludzki poznać może, ale jedynego Boga, prawdziwego, naszego Stwórcę i Pana.

Pismo Święte


Pismo święte przedstawia potrójną drogę naturalnego poznania Boga:

“To bowiem, co o Bogu można poznać, jawne jest wśród nich, gdyż Bóg im to ujawnił. Albowiem od stworzenia świata niewidzialne Jego przymioty - wiekuista Jego potęga oraz bóstwo - stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła, tak że nie mogą się wymówić od winy.”

Rz 1, 19

To, co ludzkimi siłami można o Bogu wiedzieć, poganie mogli poznać ze stworzeń. Przymioty Boga stają się widzialnymi dla rozumu poprzez stworzenia. Tak jak artystę poznaje się z jego dzieła, tak i Boga mimo naszej upadłej natury możemy poznać obserwując Jego stworzenie. Jest to łatwiejsze, niż poznanie praw przyrody stworzonej przez Boga.

“Bo gdy poganie, którzy Prawa nie mają, idąc za naturą, czynią to, co Prawo nakazuje, chociaż Prawa nie mają, sami dla siebie są Prawem. Wykazują oni, że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie staje jako świadek, a mianowicie ich myśli na przemian ich oskarżające lub uniewinniające. [Okaże się to] w dniu, w którym Bóg sądzić będzie przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie według mojej Ewangelii.”

Rz 2, 14-16

Nawet ludzie nie znający Boga mają prawo naturalne, wpisane w ich sumienie, które oskarża ich lub chwali mówiąc co jest złe, a co dobre.

“Pozwolił On w dawnych czasach, że każdy naród chodził własnymi drogami, ale nie przestawał dawać o sobie świadectwa czyniąc dobrze. Zsyłał wam deszcz z nieba i urodzajne lata, karmił was i radością napełniał wasze serca.”

Dz 14, 16-17

Bóg wyznaczał czasy rozwoju i upadków narodów, przydzielał im miejsce do zamieszkania.

Ojcowie Kościoła


Ojcowie uważają poznanie Boga ze świata materialnego za tak łatwe i narzucające się, że się wydaje, jakby było człowiekowi wrodzone.

Tertulian:

“dusza przynosi na świat, jakby w posagu, znajomość Boga”

Klemens Aleksandryjski:

“Ojca i Stwórcę wszystkiego, wszyscy (…) grecy i barbarzyńcy wrodzoną siłą i bez nauki poznają.”

św. Bazyli:

“świat widzialny jest szkołą i gimnazjum do poznania Boga”