Maryja

Maryja jest w ścisłym i prawdziwym znaczeniu Matką Boga (Bogarodzicielką)


Największą godnością Maryi jest to, że jest Matką Syna Bożego. Zaprzeczali temu między innymi Arianie (którzy zaprzeczali Bóstwa Chrystusowi), doceci (zaprzeczali prawdziwemu człowieczeństwa Chrystusa), nestorianie (w Chrystusie mieszkają dwie osoby). Ich błąd z odrzuceniem Bogarodzicielstwa Maryi pociągał za sobą konsekwencje popadnięcia w herezję chrystologiczną.

Twórca herezji nestoriańskiej Nestoriusz uważał, że Maryja nie możemy być nazywana Theotokos (gr. Θεοτόκος), czyli Matką Bożą, lecz Christotokos (gr. χριστοτόκος), czyli Rodzicielką Chrystusa.

Sobory


Na soborze efeskim (AD 431) zdefiniowano dogmat wiary mówiący, że:

“Jeśli kto nie wyznaje, że Bogiem prawdziwie jest Emanuel i że dlatego święta Dziewica jest Bogarodzicielką (Θεοτόκος), zrodziła bowiem według ciała Słowo Boże, według tego co napisane: Słowo stało się ciałem- niech będzie wyklęty.”

Anatematyzmy Cyryla, I

Natomiast sobór Konstantynopolitański II (AD 553) wypowiada się tak:

“Jeśli ktoś głosi, że Maryja zawsze Dziewica jest Bogarodzicą tylko w sensie przenośnym, nie naprawdę, lub że jest nią w sensie względnym, to znaczy, że miałaby urodzić tylko zwykłego człowieka, a nie Słowo Boże wcielone- niech będzie wyklęty.”

Anatematyzmy przeciwko Trzem rozdziałom

Pismo Święte o Maryi


Pismo Święte nie nazywa Maryi nigdzie wprost Matką Boga, najczęśniej nazywa ją matką Jezusa (J 2,1; J 19,26) lub matką Pana (Łk 1,43). Mówi jednak, że poczęła i zrodziła Syna Bożego, tym samym jest Matką Boga, tak jak matka ziemska, która poczyna i rodzi człowieka jest matką człowieka.

Ojcowie Kościoła o Maryi


Wyznajemy, żę Syn Boży wziąwszy ciało z Panny Bogarodzicielki Maryi, stał się człowiekiem.

św. Atanazy

Jeśli kto nie uznaje Maryi Bogarodzicielką, jest od bóstwa odłączony.

św. Grzegorz z Nazjanzu

Racje teologiczne


Podmiotem poczęcia i narodzenia jest osoba, nie natura. Zawsze mówi się, że kobieta jest matką syna lub córki (czyli osoby), nie zaś natury ludzkiej. Osoba, którą Maryja poczęła i zrodziła jest Synem Bożym, więc jest ona Matką Boga.

Św. Tomasz o macierzyństwie Maryi mówi tak 1:

“Być poczętym i zrodzonym przypada osobie według tej natury, w której bywa poczęta lub zrodzona. Ponieważ tedy od samego początku poczęcia została natura ludzka wzięta przez osobę boską, przetow prawdziwie może być powiedziane, że Bóg został poczęty i zrodzony z Panny."

Macierzyństwo Maryi


Macierzyństwo boskie Maryi było łaską darmo daną. Z łaską sobie daną wysłużyła tylko taki stopień czystości i świętości, że mogła być Matką Boga. W tym też sensie Kościół śpiewa:

Regina Caeli, laetare, Quia quem meruisti portare, Resurrexit, sicut dixit

Królowo nieba, wesel się, Bo Ten, któregoś nosiła, Zmartwychwstał, jak powiedział

Nazwa Matka Boga jest:

  1. najkrótszą formułą tajemnicy wcielenia
  2. najwyższą godnością, jakiej stworzenie dostąpić mogło
  3. źródłem wszystkich przywilejów Maryi

  1. Suma Teologiczna cz. 3, pytanie 35, artykuł 4 ↩︎